Sunday, April 27, 2008

From HK...

Assalamualaikum...

This is my first entry from Hong Kong..

At this moment, I'm sitting in the hotel room, still feeling dizzy and tired from the journey yesterday, but too excited to get back to sleep. Why? Because, today i'm going to Ocean Park! Cannot wait!!!

As i type this entry, i'm actually listening to Micheal Buble's song, 'Home' from my friend, Madan's blog (thanks Madan!). Well, i couldn't say that i missed Malaysia, it's just two days. But still, if there's one thing that makes me missed Malaysia, is the food!!
the food here, generally expensive, but the real issue is to find Halal Food. But it's okay. Sometimes, food is the last thing in your mind, when there're so much more things to see, and places to go! I've been blessed with this opportunity and what is more to complain, right?

Yesterday, my friend, Din and i went to Ngong Pin 360, The Peak, and Shelly Road, where we found the oldest mosque in HK. About 120 years old. it was a very exciting, fulfilling, mind-boggling and eye-opening journey. oh, and very tiring too. And truth been told? i am so looking forward to another very tiring day, today and for the next few days too!

Today, the plan is to go to Ocean Park and maybe Mong Kok, or Granville Road, or Temple Street Night Market to do some shopping.
Tomorrow, Disneyland awaits us, and some other places fro dining and shopping.
Tuesday, Avenue of Stars, HK Museum of Art, Museum of History and many others... InsyaAllah!

I've to go now. Breakfast is bread and tuna. oh, and maggi too. except for the bread, all from Malaysia, heheh.
9 o'clock, we'll start moving to Ocean Park...!
Dolphin and Panda, here i come!

AidanZ
7.50 a.m.
Sheraton Hotel,
Kowloon, HK


Type rest of the post here

Tuesday, April 22, 2008

Diari HK 2

1.

“Zahar, ana ada proposal nak buat kat anta,”

Kami berada di restoran Dome, One Utama ketika sahabat saya Khairuddin mula-mula menimbulkan apa yang akhirnya menjadi satu pengalaman yang sangat berharga dalam hidup saya.

“Anta kan ada banyak masa ‘free’?” Saya tersenyum sedikit mendengar kata-katanya. Kemudian saya mengangguk dan dia pun menyambung, “apa kata, anta ikut ana pergi ke Sarawak, dalam bulan Mei ni. Ana ada kerja di sana, dan ana akan pergi sorang. Penginapan anta tak perlu risau. Boleh duduk di hotel dengan ana. Boleh kita jalan-jalan di sana. Anta cuma sediakan duit tambang dan belanja sahaja...”

Saya terdiam seketika mendengar kata-katanya itu.

“Okay jugak,” kata saya. “Lagipun, memang dah lama ana nak pergi Sarawak. Ramai kawan-kawan kat sana.” Dalam kepala, saya mengira-ngira sendiri. Seorang sahabat baik saya, Hasrul berada di sana. Begitu juga dengan Cikgu, Afnan, Arisan dan beberapa lagi.

Kalau macam tu, baguslah!” Suara Din kedengaran ceria. Saya tersenyum dan perbualan kami diteruskan ke topik yang lain pula.

Tidak lama kemudian, pada hari yang sama juga, di rumah saya, sekali lagi Din bersuara. Nyata, fikirannya masih lagi berada pada ‘proposalnya’ kepada saya sebentar tadi. Saya tidak memberitahunya, tetapi saya sudah lupa sama sekali tentang perkara itu. Hinggalah apabila dia menimbulkannya,

“Anta ada passport kan?”

“Yup.” Saya menjawab. Kebetulan ketika itu, saya baru saja membuat pasport sebagai persiapan untuk ke Singapura.

Kalau macam tu, bolehlah ikut ana ke Hong Kong!”

“Hah?!” Saya terkejut mendengar kata-katanya. Tadi Sarawak, sekarang Hong Kong pula!

Dalam fikiran, saya awal-awal telah menolak kemungkinan itu. Namun, saya fikir saya harus meraikan sahabat saya itu. Lalu, saya bertanya,

“Kalau ke Hong Kong, bila pula?”

“Mungkin bulan depan. Tak pasti lagi. Tapi ana memang kena pergi Jepun, Korea dan Hong Kong sekaligus. Jadi, ana fikir, kalau anta ada ‘budget’ lebih, bolehlah pergi Hong Kong. Sama macam tadi, penginapan anta tak perlu risau.”

Buat seketika kami tidak berkata apa-apa. Saya, memikirkan bagaimana hendak menolak tawarannya itu tanpa begitu jelas penolakannya. Din, mungkin terus memikirkan cara terbaik untuk memujuk saya menerima pelawaannya itu.

Akhirnya saya berkata,

“Sekarang ini bulan Mac. Dalam jangka masa terdekat ni, ana pun tak tahulah Din. April, banyak kena keluar duit. Roadtax, insurans, duit kereta, lesen memandu, semua bulan April. Kalau lambat lagi, mungkin bolehlah...”

“Macam tu, agak-agak bila anta boleh? Ana boleh susun ‘schedule’ ikut kesesuaian anta.”

“Susun ‘schedule’?!!”

“Ya. Untuk projek ni, ana jadi ‘project manager’. Ana boleh plan jadual perjalanan ana supaya sesuai dengan anta.”

Baiklah, saya memang impressed... dan terharu dengan kesanggupan Din itu. Namun, saya juga mula mengesan bahawa jalan keluar saya semakin sempit ketika itu. Apatah lagi saya cukup mengenali Khairuddin. Dan kini, untuk memudahkan penceritaan di dalam diari/travelog ini, saya ingin memperkenalkan sahabat saya ini kepada anda semua pula.

*

Saya mula mengenali Khairuddin kira-kira 9 tahun lepas, ketika masih di dalam program Asasi Sains Universiti Malaya. Dia adalah salah seorang rakan kepada sahabat paling baik saya dunia dan akhirat, Aizzuddin, dan ia tidak mengambil masa yang lama untuk saya mengenali dan terus bersahabat dengannya. (Sayang sekali, Aizzuddin tidak dapat menyertai perjalanan kami, dan menjadikan perjalanan ini lebih bermakna lagi...)

Antara saya dan Din, boleh dikatakan kami tidak mempunyai persamaan dalam banyak perkara. Sifat dan minat kami berbeza. Jika ia boleh diletakkan dalam skala warna, saya adalah biru, manakala dia merah (tiada sebarang kaitan dengan politik huh...). Namun, itu bukanlah masalah untuk kami terus berkawan rapat. Apatah lagi, kami sering menyertai program yang sama di UM dulu.

Oeh kerana Din adalah ‘merah’, pada awal perkenalan kami, dia agak sukar untuk berkawan rapat dengan orang lain yang tidak dapat memahaminya. Oleh kerana saya dan Aizzuddin adalah antara yang dapat memahaminya, kami bertiga mula menjadi rapat.

Saya suka memikirkan bahawa saya dapat memahaminya dengan baik (ingat lagi... saya adalah ‘biru’, dan kebetulan saya memang suka memahami psikologi orang lain), justeru membuatkan dia begitu senang berkawan dengan saya. Dalam banyak keadaan, saya sering menjadi pendengar setia kepada masalah-masalahnya, dan Din kelihatan selesa menceritakan semua itu kepada saya.

Dipendekkan cerita, hubungan rapat kami beransur renggang setelah tamat belajar dan masing-masing membawa haluan sendiri. Dan apabila dia melangsungkan perkahwinannya kira-kira dua tahun lepas, perhubungan itu semakin jauh lagi. Sesekali dia menghubungi saya dan kami akan berbual mesra seperti dulu-dulu juga.

Bekerja di sebuah syarikat telekomunikasi swasta yang terkemuka, Din telah memanjat tangga korporat di situ dengan agak pantas. Selepas beberapa tahun sahaja, dia sudah menjawat jawatan ‘project manager’ di syarikatnya, menguruskan projek yang bernilai jutaan ringgit melibatkan puluhan ‘engineers’ dan ‘technicians’ di bawahnya. Oleh itu, dia sering keluar ke luar negara, terutama Jepun, Korea, Hong Kong, Thailand dan Singapura atas urusan projek-projeknya. Beberapa kali dia harus berada di luar selama beberapa bulan atas urusan kerjanya itu.

Apabila saya mendengar tentang trip-trip yang dilakukan ke luar negara itu, saya berasa kagum dan merasakan dia sangat bertuah. Saya sendiri sangat teringin untuk melihat negara orang dan menulis sesuatu tentangnya, tetapi tidak pernah mendapat kesempatan. Dan itulah yang saya nyatakan kepadanya dalam beberapa kali saya berkesempatan berjumpa dengannya. Dia menjawab, pada awalnya memanglah semuanya sangat menarik. Tetapi apabila terlalu kerap, letihnya lebih banyak daripada seronok. Itulah sebabnya, dia pernah menolak tawaran selama beberapa bulan ke Dubai (bayangkan bagaimana reaksi saya mendengarnya). Lagipun katanya, kasihan pada isterinya yang sering ditinggalkan, yang mana saya akan mengangguk tanda memahami walaupun di dalam hati, sukar menerima hakikat itu. Well, don’t blame me. Dubai tu!!

Saya tidak dapat mengingati dengan jelas bagaimana kami boleh kembali kerap berhubung. Yang pastinya, saya ada menerima panggilannya mengatakan dia mahu ke rumah saya di Melaka pada satu hari Februari lepas (kebetulan keluarga isterinya berasal dari Melaka dan tidak jauh dari kampung saya). Saya memberitahunya saya tidak dapat menyambutnya di rumah ketika itu kerana ada hal yang tidak dapat dielakkan. Akhirnya kami bersetuju untuk berjumpa di KL pada Selasa berikutnya.

Ditakdirkan Allah, Selasa itu sahabat baik saya Aizzuddin juga menelefon saya dan mengatakan dia ada urusan di KL dan mahu singgah ke rumah saya. Tiba-tiba sahaja, Selasa itu menjadi ‘reunion’ bagi kami bertiga, sekaligus menimbulkan kembali kenangan ketika di UM dulu.

Sejak itu, Din datang ke rumah saya beberapa kali lagi hinggalah akhirnya timbul cadangan untuk ke Hong Kong itu.

*

Satu perkara mengenai Din adalah dia boleh menjadi seorang pendesak apabila dia inginkan sesuatu. Selagi dia dapat melihat peluang untuk mendapatkan apa yang dia kehendaki, dia akan terus mengejarnya.

Dalam hal ke Hong Kong ini, dia melihat keraguan saya sebagai peluang untuk terus mengajak saya ke sana. Andai saya terus menyatakan dengan tegas bahawa saya tidak mahu pergi, nescaya dia akan berhenti. Namun, saya tidak menyatakan sedemikian, dan itu sudah cukup baginya.

Selama beberapa minggu selepas itu, dia sering menelefon saya memberitahu pelbagai maklumat tentang Hong Kong dan perihal pemergiannya ke sana. Dia berterusan mengumpan saya dengan memberitahu tentang hotel yang bakal kami diami (Sheraton - harbor view suite), Disneyland, Kowloon, The Peak, dan macam-macam lagi. Semuanya membuatkan saya bertambah serba salah untuk menolak. Tidak ketinggalan saya menyedari peluang untuk saya melepaskan diri semakin lama semakin sempit.

Pada ketika itulah, tiba-tiba saya teringat dia ada menyebut sesuatu tentang Giant Panda yang dia sendiri tidak berkesempatan untuk melawatnya ketika kali terakhir dia berada di Hong Kong dengan isterinya.

Dan itulah juga yang membuatkan saya memulakan pencarian saya tentang Hong Kong dan akhirnya menjumpai tentang Panda di Ocean Park dan... (menarik nafas panjang) ...Dolfin di dalamnya!!

Di saat saya menulis perenggan ini, saya menyedari bahawa saya benar-benar bersyukur kepada Allah kerana tidak menyatakan ‘tidak’ terus menerus. Saya juga berterima kasih kepada Din kerana sama sekali tidak berputus asa mengajak saya pergi ke Hong Kong, sekaligus memberikan peluang kepada saya untuk menjelajahi negara orang dan jika berkesempatan, cuba untuk menulis sesuatu tentangnya.

Dalam hati saya berdoa, ini adalah trip pertama daripada banyak lagi trip ke luar negara pada masa akan datang...

12.05p.m.

Selasa 22 April 2008

3 hari lagi sebelum bertolak ke Hong Kong.

Diari HK 1


Tidak pernah dalam seumur hidup saya terfikir akan menjejakkan kaki ke Hong Kong, Special Territory of PRC. Masakan tidak, pada saya Hong Kong adalah sekadar sebuah pulau yang sangat maju, sesak dan oleh itu, penuh dengan pencemaran.

Sedangkan saya adalah seorang ‘naturalist’ yang lebih gemar melihat keindahan dunia secara semulajadi, menyelusuri pantai atau hutan yang penuh misteri, serta memerhatikan keunikan flora dan fauna yang terdapat di sesuatu kawasan itu.

Malah, jika diberi peluang saya ingin pergi ke Australia, benua yang dipenuhi tempat-tempat unik seperti The Great Barrier Reef atau Mount Augustus, monolith terbesar di dunia. Serta melihat haiwan-haiwan yang tidak ada di tempat lain seperti kangaru, koala dan platipus. Bagi saya, itu adalah ‘the essence’ pada dunia ini yang semakin ramai manusia lupa akannya.

Itulah sebabnya, apabila seorang sahabat memberikan saya satu tawaran yang begitu baik dan tidak disangka sama sekali untuk melawat Hong Kong, saya mengambil masa yang begitu lama untuk mengatakan ‘ya’! Ditambah lagi dengan faktor kewangan yang agak mendesak ketika itu, saya sudah hampir pasti mengatakan ‘tidak’ apabila sesuatu berlaku menyebabkan saya berubah fikiran.

Tak kenal maka tak cinta. Rupanya frasa ini bukan sahaja untuk mencari jodoh. Segala prasangka di atas adalah satu pandangan yang terhasil tanpa sebarang kajian atau melalui ‘cakap-cakap orang’ sahaja. Walaupun kenyataan itu benar, ia juga tidak begitu tepat bagi menggambarkan Hong Kong yang sebenar.

Pencarian melalui internet menyedarkan saya bahawa terlalu banyak keisimewaan pulau ini yang masih tersembunyi. Untuk menunjukkan betapa banyak maklumat yang saya tidak ketahui tentang Hong Kong adalah ini: Saya baru mengetahui bahawa lebih separuh daripada Hong Kong (termasuk Kowloon yang sangat popular itu) sebenarnya adalah tanah besar yang bersambung terus dengan Republik China yang dipanggil ‘New Territories’. Dalam fikiran saya, Hong Kong sepatutnya terdiri daripada gugusan-gugusan pulau sahaja!

Dengan ‘mata’ saya sudah semakin terbuka ketika itu, saya mula mencari lebih banyak lagi maklumat tentang Special Territory ini. Namun, saya masih lagi ragu-ragu untuk menyatakan persetujuan saya. Sehinggalah saya membaca tentang Ocean Park di negara itu.

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Forbes, Ocean Park Hong Kong adalah taman tema ketujuh paling popular di dunia (tempat pertama sehingga ketiga adalah Disneyland di Amerika, Jepun dan Paris). Di samping itu, ia juga merupakan antara konservatori hidupan laut yang terbesar di dunia yang menempatkan jerung, dolfin, anjing laut dan lain-lain! (Perkataan dolfin bergema di dalam kepala saya ketika itu!)

Selain itu, ia juga menempatkan empat ekor panda gergasi yang dihadiahkan oleh kerajaan China sempena kemasukan semula Hong Kong ke republik itu pada 1997!

Baiklah, jadi Ocean Park Hong Kong mempunyai dolfin dan panda!! Jadi?! Sudah tentu saya akan pergi! Jika saya pergi ke sana hanya untuk melihat kedua makhluk Tuhan yang ajaib ini sahaja pun, saya tetap akan pergi juga!

Bermula pada saat itulah, saya mula jatuh cinta dengan Hong Kong. Pendek kata, saat itulah ‘pengembaraan’ saya ke Hong Kong bermula.

Saturday, April 19, 2008

Hong Kong... 1

Assalamualaikum...

What is in my mind now? The same day... and the same time... next week, InsyaAllah, I was already in Hong Kong.
Forgive my excitement, but this is my first 'real' trip to overseas and i can't help but feeling exciting about it.
I know, i still have a week to go and anything can happen. but what are we without a dream and a bunch of hope right?
All the arrangements have been set, and what's left now are prayer and tawakkal to Allah.
May Allah, with all His Mercy and Love, granted me safe journey there...

Meanwhile, the clock is ticking toward Friday the 25th, 6.30 a.m...



Thursday, April 17, 2008

Lagenda Elfarren... (4)

Assalamualaikum...

First of all, i want to say thank you to some of my acquaintances and friends, notably Shu, Madan, Syamsul Hadi, Hasrul Hadi (two hadi,s huh) and several others for the reviews they gave on Lagenda Elfarren.
A couple of my friends even gave their reviews by phone and you know, that was really... cool and refreshing!
To all of them, thank you very much. It means a lot and i really appreciate it.

To tell the truth, there's a small part in me that is very defensive against changing my style of writing. But the better part of me realize that no way can the author judges his own writing/work. that is so self-centered!

So, i tried once again to make changes on the early chapters. For chapter 1, i was like.. stuck! So, i only made few changes. But for chapter 2, i made major changes by inserting a little 'flashback' that hopefully will bode well with the readers.
And one more thing, i also put the third chapter of LE as the mystery surrounding Aidan take a new twist.
Chapter 4, which is my favorite among the four will come soon after..

P/S: You can go Lagenda Elfarren site with the link listed at the sidebar...
Thank you...




Type rest of the post here

Friday, April 11, 2008

Joke #4

On day three of the corporate conspiracy trial, the star witness began to recant his story.
"Were you aware that both the FBI and the IRS intended to investigate this CPA, starting ASAP?" the judge asked.

"Not initially, Your Honour."

Wednesday, April 9, 2008

5th April... an eventful day

Assalamualaikum...

It's been a while since i last put an entry here. it's already midnight and my eyes are puffy with sleepiness, but i forced myself to run my fingers on the keyboard, knowing i need to update something here after almost 2 weeks.
So, i decide to write about last saturday, 5th April 2008.
3 important things happened that day. each of it worth more than one entry of its own. but for now, i am more concern to finish this one first.

The First event, last saturday was my nephew's first birthday. Happy birthday to you Hasif (i silently sang the happy birthday song)

Second event, i got a call from one of my best buddies, Khairuddin, telling me he already booked my ticket to Hong Kong on 25th April. Merci beaucoup Din.

Third event, which still rattled me till now; i went to see one nice 'ustazah' at my hometown in Malacca as my potential suitor when my beloved mom suddenly decided to play matchmaker for me.

What an eventful day that 5th of April huh! Hmm, i got a nasty feeling that one of those event will somehow change my life. Well, what do you think?



Sunday, March 30, 2008

Lagenda Elfarren... (3)

Assalamualaikum...

Entry ini adalah sambungan kepada dua entry sebelum ini, dan dibuat setelah menyedari saya terlupa untuk mengumumkan sesuatu.

Dengan ini saya menjemput para pembaca sekalian untuk datang melawat blog saya yang baru, bertajuk "Lagenda Elfarren".

Setelah berfikir panjang, saya telah memutuskan untuk berkongsi hasil penulisan saya sebelum ini dengan para pembaca yang dihormati sekalian. Besar harapan saya jika para pembaca dapat membaca dan memberikan komen juga pandangan tentang tulisan saya supaya saya dapat memperbaiki kelemahan-kelemahan saya.

Mudah-mudahan saya dapat menjadi penulis yang jauh lebih baik daripada sekarang, dan berjaya mencapai cita-cita saya... dengan bantuan anda semua.

Terima Kasih
AidanZ

*Since i faced a little problem to insert a link for 'Lagenda Elfarren' in this blog, for now, you can just click on the 'Elfarren' at the shoutbox.

Friday, March 28, 2008

Lagenda Elfarren... (2)

Assalamualaikum...

....(Sambungan daripada Lagenda Elfarren... (1))

Seperti yang saya katakan, rupa-rupanya masalah saya berpunca daripada bahasa Inggeris!
Mengapa saya mengatakan demikian? Ada 3 sebab:
  1. Saya begitu terpengaruh dengan siri novel fantasi Inggeris, 'The Shannara Trilogy' tulisan Terry Brooks, dalam tidak sedar saya cuba meniru gaya tulisannya. Untuk pengetahuan pembaca, gaya tulisan Mr Brooks ini panjang-panjang sehinggakan 1 perenggan hanya terdiri daripada satu ayat sahaja. Berbeza dengan penulisan buku Melayu di Malaysia, satu isi satu ayat. Tetapi saya pula satu ayat merangkumi pelbagai 'details' dan menyebabkannya menjadi panjang sehingga boleh membentuk satu perenggan!
  2. Selain itu, apabila saya hendak membentuk satu ayat dalam penceritaan saya, secara tak sedar saya sebenarnya memikirkannya dalam bahasa Inggeris dahulu sebelum diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu! Lalu, apa yang terhasil seolah-olah merupakan hasil terjemahan yang tidak mengikut nuansa bahasa Melayu yang sedap.
  3. Saya juga baru saja menyedari saya sudah lama tidak membaca buku2 novel Melayu bagi mendapatkan semula 'feel' bahasa Melayu. Tidak hairanlah, 'perbendaharaan kata' Melayu saya agak rendah...
Semua itu saya sedari hanya setelah saya menamatkan tulisan novel pertama saya itu...
Agak terlambat? Yup, but still, better late than never, right?

Jadi, saya pun memulakan proses 'editing' yang rupa-rupanya merupakan proses yang sangat sukar dan akhirnya terus mematahkan semangat saya untuk terus berusaha mendapatkan penerbit yang sudi menerbitkan buku saya itu...

Dengan Kakak F pun tiba-tiba sahaja mendiamkan diri, saya tahu saya harus berusaha mencari penerbit lain, namun ternyata ia tidak pernah kesampaian.
Dengan bantuan abang saya, saya 'print-out' kesemua 800 mukasurat novel saya itu, dan mem'binding'kannya. Fikir saya, lebih mudah untuk diedit apabila dibaca sebagai sebuah buku daripada membacanya di skrin laptop saya.
Selain itu, ada juga saya print-out beberapa chapter awal dan memberikannya kepada abang saya untuk membaca dan memberikan komennya, manakala 'buku' setebal 800 mukasurat itu diberi kepada seorang rakan yang menyatakan dia sudi untuk baca dan meng'edit'kan untuk saya.

Sementara itu, saya menunggu sahaja 'feedback' daripada mereka dengan perasaan yang bercampur-campur. Keyakinan yang tidak berapa lama dahulu begitu menebal, kini semakin cair, namun tetap juga saya berharap akan mendapat 'positive review' yang pertama untuk hasil tulisan saya itu.
Namun, itu juga nyata tidak kesampaian...

Reaksi mereka; samada 'okaylah' (but without any conviction) - that's from my brother; dan juga, 'terlalu banyak nak kena edit/buang ni!' - that's from my friend.
In fact, almost everyone in my rental house felt the same way about my writing, with one of them, without any sense that i might hurt listening to his comment, said, "wow, teruk giler tulisan abang Zahar!"

Dan pada masa itulah, saya terus hilang keyakinan sama sekali untuk meneruskan perjuangan saya dalam bidang penulisan ini. Almost everyone come to me with either a very bad review or simply said 'no comment' straight to my face.

Don't get me wrong though. i didn't have any grudge on them (although i sure hope them to be a little bit more sensitive to my feelings). They just said what was in their mind at the time; which sadly was... well, nearly about the truth. They pointed on my weakness (which was good), but only relentlessly and harshly. But, it's okay guys, i forgave you already, hehe.

You know what happened after that? I found a little solace with this blog, and Sevenheroes blog. In these blogs, i continue my writings, but only this time in English. To my surprise almost all my friends really like my writing! My housemates, my friends, almost all of them gave glowing reviews!
And the funny thing was, they compared my writing in English with my writing in Malay and they all agreed on one thing: My english writing was better than my Malay one! Haha,
you know, i felt like crying and laughing at the same time when i heard that. And while it took some time for me to drink in the fact, it also gave me something to cheer on and more conviction on my ambition to write my own English book someday.

But the story isn't finished yet. All that happened almost a year ago. And to tell the truth, i still have some hope that my Malay novel will see a daylight in a publishing world. For me, where i lacked with my language, i actually (or maybe) can covered it with my idea!
Why not? My idea is very grand! That first novel has already been divided into two books, and the truth is, i still have more idea for the story that can be written into 5 or 7 books!

So, i made up my mind, and i said i will try once again for this book to be published. I've edited it for countless times, and although it certainly won't be good enough for some of you, i still think this edited version is better, if not much, than the previous one.

That's why i have decided to setup another blog, Lagenda Elfarren, solely for this book. i have a big hope and bigger dream that anyone, anyone, can give their opinion, and even correct me wherever i messed up in my writing. i have fell in love with this writing stuff and i'm more determine than ever now, to at least improve myself in it.
With your help of course...

This is my journey to be a successful writer, and i hope and i pray, all of you will join and support me to meet the end of it...!

Thursday, March 27, 2008

Lagenda Elfarren... (1)

Assalamualaikum...

Ruangan kali ini adalah ruangan pertama saya menulis dalam bahasa Melayu (tidak termasuk beberapa 'entry' awal bagi tazkirah dan kuliah tafsir sebelum ini).
Sememangnya tujuan asal blog ini diwujudkan adalah sebagai medan untuk saya memperbaiki bahasa inggeris saya terutama dalam bentuk penulisan. Di kalangan sahabat-sahabat saya, ramai yang sudah mengetahui bahawa saya bercita-cita untuk menjadi penulis. Namun, tidak ramai yang tahu bahawa saya berhasrat untuk menulis dalam bahasa Inggeris; di samping turut menulis dalam bahasa Melayu juga. Itu adalah salah satu sebab saya mengambil kelas bahasa Inggeris di UiTM Shah Alam (selain daripada bahasa Perancis)...

Begitu juga agak ramai yang sudah mengetahui bahawa saya sebenarnya sudah pun menyiapkan sebuah novel berbahasa Melayu, kira-kira setahun yang lepas. Ya, setahun yang lepas! Sehinggakan ada yang bertanya bilakah novel saya itu akan diterbitkan kerana mereka sudah tidak sabar untuk membacanya..! ???

Sememangnya saya sangat ingin mempercayai bahawa kata-kata mereka itu bukan sekadar berbasi-basi atau sekadar satu topik perbualan setelah lama tidak berjumpa. Tetapi, beberapa keadaan yang berlaku tidak berapa lama dulu telah membuatkan saya hilang keyakinan dengan hasil penulisan saya sendiri, seterusnya membuatkan novel saya terperap begitu lama sehinggalah sekarang...

Lebih setahun yang lepas, saya betul-betul berkeyakinan tinggi dan mempunyai harapan yang besar terhadap hasil tulisan saya. Pada fikiran saya, saya telah berjaya menghasilkan karya yang menarik dan lain daripada yang lain (dalam pasaran buku di Malaysia). Malah, saya mula menghubungi beberapa rakan saya supaya mencarikan 'contact' bagi publishing house yang mungkin berminat untuk menerbitkan buku saya.
Namun, rupa-rupanya saya hanya berangan-angan besar sahaja.

Publisher pertama yang saya jumpa (actually the one and only, last year), direkomenkan oleh sahabat baik saya, Ramadhan. Saya masih ingat perasaan teruja saya ketika itu untuk berjumpa dengan pemilik syarikat itu. Dengan penuh semangat, saya membawa bersama laptop saya dalam perjumpaan yang bertempat di kafe IKEA, Mutiara Damansara. Syarikat itu masih baru dan pemiliknya adalah seorang wanita yang sangat 'nice' dan 'sporting' (for the purpose of this entry, I'll call her kakak F). Tanpa membuang masa, saya membuka laptop dan menyerahkan kepadanya untuk membaca bab 1 daripada novel saya itu.

Agak lama kakak F membacanya, sementara saya berbual-bual dengan Ramadhan di sebelah saya. Suasana di IKEA ketika itu begitu sibuk dan beberapa pengunjung di situ kelihatan memandang-mandang ke meja kami yang agak 'crowded' dengan laptop, makanan dan juga gelas minuman. Namun, saya tidak mempedulikan pandangan2 itu. Saya kini sedang mengorak langkah untuk menjadi 'penulis terkenal', kata saya dalam hati.

Namun, saya mula mengesan ada sesuatu yang tidak kena apabila Kakak F mengangkat wajahnya dan memandang tepat ke arah saya. Pandangannya redup dan definitely, tidak ada tanda 'excitement' pada wajahnya seperti yang saya harap2kan.
"Naratif awak bagus..." dia memulakan. Okay... "tetapi ayat yang awak gunakan... panjang sangat."
Itu adalah komen pertama yang saya terima. Saya hanya mengangguk, masih lagi berasa yakin. Kemudian Kakak F menambah, "bila kita menulis kita kena bayangkan siapa pembaca kita. Biasanya pembaca buku ingin membaca sambil berehat-rehat, dalam keadaan relaks. Jadi ayat yang kita gunakan kenalah mengikuti gaya pembacaan pembaca kita..."
Itu hanyalah sedikit sahaja. Ada beberapa lagi komen dan pandangan yang diberikan oleh Kakak F ketika itu, cuma saya tidak berapa mengingatinya lagi kini.
Perasaan saya ketika itu? 'Down', namun masih lagi bersemangat. Apatah lagi, Kakak F mengatakan dia agak berminat untuk menerbitkan novel itu. Cuma... saya perlu memendekkan novel itu, atau bahagikan kepada dua.

Untuk pengetahuan pembaca sekalian, 1st draft novel saya itu setebal hampir 800 mukasurat, A4, double spacing. Saya tahu, ia agak tebal, tetapi saya tidak tahu bahawa ia sebenarnya sangat tebal bagi standard buku Melayu. Walaupun setelah dibahagi dua, 400 - 400, ia masih lagi dikira tebal!

Ketika itulah, saya mula menyedari apa masalah sebenar saya apabila menulis dalam bahasa Melayu, dan mengapa ayat saya panjang-panjang dan agak berbelit.
Semuanya kerana bahasa Inggeris saya...!!! (Bersambung dalam entry Novel Melayu... (2))

** Penulis baru saja memulaan satu lagi blog. Blog itu khas untuk novel pertama tulisan penulis. 'Working title' setakat ini adalah 'Lagenda Elfarren'. Just click on the 'Elfarren' at the shoutbox to visit the blog. And while you're there, please leave a comment. Thank you...