Sunday, April 29, 2007

Al-'Aziz (الْعَزِيز)

Nama Al-‘Aziz adalah nama ke-8 daripada nama Allah yang 99, atau yang ke-9 jika termasuk nama Allah.

Di dalam Al-Quran, nama Al-‘Aziz ini diulangi sebanyak 99 kali... iaitu sama bilangannya dengan Asmaul Husna...

Pengertian Al-‘Aziz:

Selama ini, kita memahami Al-‘Aziz sebagai Yang Maha Perkasa. Tetapi hakikatnya, Al-‘Aziz itu sebenarnya mempunyai beberapa makna lain yang lebih mendalam.

Al-‘Aziz berasal dari perkataan ‘Azaza

عَزَزَ-عَزَّ

(Allah satu-satunya, tiada dua)عَزَّ-يَعِزُّ1)

Dalam Surah Asy-Syuraa, ayat 11, Allah telah berfirman:

فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الأنْعَامِ أَزْوَاجًا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (١١)

“Dialah Yang menciptakan langit dan bumi; ia menjadikan bagi kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, dan menjadikan dari jenis binatang-binatang ternak pasangan-pasangan (bagi bintang-binatang itu); Dengan jalan yang demikian dikembangkanNya (zuriat keturunan) kamu semua. tiada sesuatupun yang sebanding dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan pentadbiranNya) dan Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.”

Perhatikan petikan ini:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

Yang membawa maksud:

“Tiada sesuatupun yang sebanding dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan pentadbiranNya) dan Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.”

Apa yang ditekankan di dalam ayat ini, Allah adalah satu-satunya Tuhan di dunia ini, dan tiada suatu apa pun yang menyerupainya.

Atau dalam perkataan Ust Kariman, Tiada sesuatu apa pun di dunia ini, yang menyerupai dengan sesuatu yang menyerupai Allah!

.......!

Allah Yang Maha Esa, dengan sifat ‘Aziz yang dimilikiNya, tidak ada sebarang perbandingan yang boleh dibuat terus kepadaNya, mahupun kepada apa-apa sahaja yang boleh difikirkan untuk dibandingkan denganNya.

Allah memiliki dunia ini serta seluruh isinya, dan sangat diperlukan oleh semua makhlukNya. Dengan itu Allah adalah Al-‘Aziz.

Allah menjadi tumpuan semua makhlukNya, sama ada tanpa mereka sedari atau tidak. Dengan itu Allah adalah Al-‘Aziz.

Allah tidak memerlukan sesiapa pun, sebaliknya merekalah yang memerlukanNya. Dengan itu Allah adalah Al-‘Aziz!

Baiklah. Untuk lebih memahami nama Allah ini, marilah kita perhatikan kisah Nabi Allah Yusuf a.s.

Kerana di dalam Al-Quranul Karim, Allah telah menggelarkan Nabi Yusuf dengan gelaran Al-‘Aziz.

Dalam Surah Yusuf, ayat 78 dan 88, Nabi Yusuf telah dipanggil dengan panggilan يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ yang bermaksud “Wahai Al-‘Aziz!”

Mengapa Nabi Yusuf dipanggil dengan panggilan itu?

Sebabnya adalah, pada masa itu Nabi Yusuf merupakan seorang penguasa Mesir yang sangat berkuasa. Dengan kelebihan ta’wil mimpi yang diberikan oleh Allah kepadanya, Nabi Yusuf telah mengetahui bahawa bumi Mesir akan dilanda kemarau yang sangat dahsyat dan berpanjangan. Justeru, baginda telah bersiap sedia mengumpulkan segala bahan makanan dan keperluan yang akan diperlukan oleh seluruh rakyat Mesir ketika itu. Boleh dikatakan, seluruh rakyat Mesir ketika itu, memerlukan Nabi Yusuf untuk mengelakkan daripada kebuluran.

Dan oleh sebab pada masa itu, baginda mempunyai sesuatu yang tidak ada pada orang lain, dan tambahan pula sangat diperlukan oleh semua rakyatnya,maka baginda digelar Al-‘Aziz!

Perumpamaan lain yang diberikan untuk lebih memahami nama Allah ini adalah seperti berikut:

Andaikan seorang bernama A telah berjaya mencipta suatu produk yang sangat diperlukan oleh seluruh manusia di dunia ini, yang tanpa produk itu, manusia akan mengalami kesusahan atau lebih teruk lagi mati. Kemudian, tidak cukup dengan itu, produk yang dihasilkan itu pula tidak boleh di ‘cetak rompak’ oleh orang lain, menyebabkan semua orang bergantung kepadanya untuk keperluan mereka itu.

Maka, pada masa itu, A aan menjadi orang yang paling berkuasa dan berpengaruh di dunia ini, dan dia layak digelar Al-‘Aziz.

Allah, dengan nama yang sungguh mulia itu, adalah Tuhan yang seluruh makhluk di dunia ini tertumpu kepadaNya, bergantung harap kepadaNya, dan tidak akan boleh hidup tanpa izin dariNya.

Sesungguhnya kita hidup di dunia ini, kerana Allah berkehendakkan begitu.

Allah tidak sedikitpun memerlukan kita, mahupun makhluk-makhlukNya yang lain.

Sebaliknya kitalah yang memerlukan Allah, yang dengan segala kesempurnaan sifatNya telah membenarkan kita menghirup udara milikNya, rezeki kurniaanNya dalam dunia ciptaanNya ini.

Dan oleh kerana itu, Allah adalah Al-‘Aziz!!!

(Mengalahkan)عَزَّ-يَعُزُّ2)

Allah dengan sifat Al-‘Aziz, akan mengalahkan musuh-musuhNya secara total.

Secara total bermaksud, Allah akan memberikan peluang kepada mereka terlebih dahulu sebelum bertindak menewaskan mereka.

Dengan ini, ia akan memberikan kesan yang mendalam kepada mereka, dan orang-orang yang ingin mengambil pengajaran daripadanya.

Contoh paling nyata adalah musuh Allah, Abu Jahal.

Di bawah pengaruhnya, umat Islam di Mekah pada masa itu ditindas dan disiksa dengan dengan sangat teruk oleh Musyrikin Mekah.

Kejahatannya telah membuatkan Allah menurunkan amaran seperti yang ayat di bawah.

Allah berfirman di dalam Surah Al-‘Alaq, ayat 15-19.

كَلا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ (١٥)نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ (١٦)فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ (١٧)سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ (١٨)كَلا لا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ (١٩)

15. Jangan sekali-kali berlaku derhaka! Demi Sesungguhnya jika ia tidak berhenti (dari perbuatannya Yang buruk itu), nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya (dan menyeretnya ke Dalam neraka), -

16. Ubun-ubun (orang) Yang berdusta, Yang bersalah.

17. Kemudian biarlah ia memanggil kumpulannya (untuk menyelamatkannya),

18. Kami pula akan memanggil malaikat Zabaniyah (untuk menyeksanya)!

19. Ingatlah! janganlah Engkau (Wahai Muhammad) menurut kehendaknya, dan (sebaliknya) sujudlah dan dampingkanlah dirimu kepada Allah (dengan taat dan beramal soleh)!

Kenyataannya, pada masa itu, walaupun selepas turunnya ayat berisi amaran keras itu, Allah masih membiarkan Abu Jahal dengan kejahatannya...

Sehinggalah tiba Perang Badar yang berlaku beberapa tahun selepas itu, barulah amaran Allah itu menjadi nyata.

Abu Jahal telah dibunuh, kepalanya dipenggal, dan ditarik pada ubun-ubunnya dan dibawa kepada Rasulullah SAW oleh Ibn Mas’ud.

Allah telah memberikan peluang kepada musuh-musuhNya terlebih dahulu, sebelum menunggu masa yang sesuai untuk mengalahkan mereka, secara total!

Contoh lain adalah pada kisah Nabi Ibrahim a.s dan Namrud.

Namrud, dengan segala keangkuhannya telah membina api yang sangat marak dan mencampakkan kekasih Allah itu ke dalamnya, penuh keyakinan bahawa dia akan dapat menghapuskan Nabi Ibrahim.

Namun, Allah tidak membenarkan perancangannya itu berjaya, dan pada saat akhir, telah menyelamatkan Nabi Ibrahim, seperti yang telah dirakamkan dalam Surah Al-Anbiya’ ini:

قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ (٦٩)وَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الأخْسَرِينَ (٧٠)

69. Kami berfirman: "Hai api, Jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim! ".

70. Dan mereka (dengan perbuatan membakarnya itu) hendak melakukan angkara Yang menyakitinya, lalu Kami jadikan mereka orang-orang Yang amat rugi, (kalah Dengan hinanya).

Allah dengan sifat ‘Aziz yang dimilikinya, telah mengalahkan musuh-musuhNya secara total...!

(Menguatkan)عَزَّ-يَعَزُّ3)

Allah Al-‘Aziz juga merupakan Tuhan yang menguatkan hamba-hamba yang meminta kepadaNya.

Dalam Surah Al-Faathir, ayat 10, Allah telah berfirman:

مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ (١٠)

“Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. kepada Allah lah naiknya segala perkataan yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid, untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula di angkatnya naik (sebagai amal yang makbul - yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). dan sebaliknya: orang-orang Yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan), adalah bagi mereka azab seksa Yang berat; dan rancangan jahat mereka (kalau berkesan) akan rosak binasa.”

Jika kita inginkan الْعِزَّةَ (kemuliaan), mintalah kepada Allah, kerana الْعِزَّةَ itu milik Allah, dan Allah akan memberikannya kepada orang yang beriman dan beramal soleh.

Malah di dalam ayat ini, Allah menyebut bahawa orang-orang yang mendapat kemuliaan itu adalah orang-orang yang memperbanyakkan:

  1. الْكَلِمُ الطَّيِّبُ (Kalimah Tayyibah – yakni LaaIlaha illaAllah) yang akan naik sendiri kepada Allah, dan
  2. وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ (Amalan-amalan Soleh) yang akan diangkat oleh Allah.

Selain itu, perbanyakkanlah bacaan Al-Quran kerana pada Al-Quran itu, hikmah yang boleh menguatkan dan melembutkan hati manusia.

Sebab itulah Allah mengatakan Al-Quran ini diturunkan oleh Allah yang bersifat Al-‘Aziz, dan Ar-Rahim

Firman Allah dalam surah Yaasin, ayat 5:

تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ (٥)

“ Al-Quran itu, diturunkan oleh Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani”

Wallahu a’lam

5 comments:

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]downloading software, [url=http://firgonbares.net/]uic software store[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] microsoft reader software adobe acrobat 9 pro oem
buy educational software [url=http://firgonbares.net/]best software canada[/url] buy adobe photoshop 5
[url=http://firgonbares.net/]discount microsoft office 2003[/url] nero 9 cracked
[url=http://firgonbares.net/]free nero 9 premium[/url] why microsoft office enterprise 2007 can't open cd
student discount for software [url=http://firgonbares.net/]office software student discount[/b]

Anonymous said...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]buy oem software, [url=http://sunkomutors.net/]free macromedia software[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] how to install adobe photoshop cs3 on windows xp microsoft software upgrade
pricing softwares [url=http://sunkomutors.net/]buy dreamweaver 8[/url] office 2003 hack
[url=http://sunkomutors.net/]discount software dreamweaver[/url] adobe creative suite 4 production premium full download
[url=http://sunkomutors.net/]9 Pro[/url] premium software price
Adobe Photoshop CS4 [url=http://sunkomutors.net/]logos software discount[/b]

Anonymous said...

[url=http://vonmertoes.net/][img]http://bariossetos.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]sales page software, [url=http://vonmertoes.net/]education software store[/url]
[url=http://bariossetos.net/][/url] macromedia flash software downloads order to install software
windows xp software to buy [url=http://vonmertoes.net/]purchase software from[/url] photoshop software to buy
[url=http://bariossetos.net/]autocad viewer[/url] buy software downloads
[url=http://bariossetos.net/]adobe photoshop cs3 extended torrent[/url] academics software
buy oem software [url=http://hopresovees.net/]buy microsoft office software[/b]

Anonymous said...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]microsoft productivity software, [url=http://murudobaros.net/]adobe lighthouse software[/url]
[url=http://murudobaros.net/]software reseller program[/url] nero 6.6 crack discount software and
and software reseller [url=http://murudobaros.net/]adobe photoshop cs3 extended instructions[/url] buy ms software
[url=http://murudobaros.net/]media composer software academic[/url] software biz reseller
[url=http://murudobaros.net/]buy new software[/url] best substitute for photoshop using mac intel
microsoft office professional 2007 student discount [url=http://murudobaros.net/]where to buy pirated software[/b]

Anonymous said...

[url=http://vonmertoes.net/][img]http://vonmertoes.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]adobe photoshop elements 5 for mac, [url=http://hopresovees.net/]sale manager software[/url]
[url=http://bariossetos.net/][/url] old microsoft software buy macromedia freehand
selling educational software [url=http://vonmertoes.net/]sell software solutions[/url] quarkxpress free download
[url=http://hopresovees.net/]academic coredraw software[/url] software for office use
[url=http://vonmertoes.net/]adobe photoshop cs3 classroom in book w/cd[/url] vista oem software
windows vista theme for xp [url=http://vonmertoes.net/]software for store[/b]