Sunday, April 29, 2007

Kuliah Asmaul Husna

Kuliah Asmaul Husna


Ustaz Kariman

Darul Ta’lim


Muqaddimah


Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:


“Allah memiliki 99 nama, 100 kurang 1. Maka barangsiapa yang berakhlak dengannya, nescaya dia akan masuk syurga.”

Allah Yang Maha Agung bukan sahaja menyuruh hamba-hambaNya berakhlak dengan nama-namaNya, tetapi juga menyuruh kita berdoa dengan berwasilahkan nama-namaNya yang mulia itu.

Asmaul Husna Allah terdiri daripada nama-nama yang sangat mulia dan tiada nama yang mampu menandinginya dari segi keindahan mahupun pengertiannya yang sangat mendalam.

Malah Rasulullah telah memberitahu bahawa, jika bukan Allah sendiri yang memberitahu kepada hamba-hambaNya tentang Nama-namaNya itu, nescaya tiada siapa pun yang dapat memberikan nama-nama kepada Allah, sekalipun satu nama!


Dalam hal ini, ada sesuatu yang menarik yang ingin saya kongsi bersama.

Menurut ustaz, nama-nama Asmaul Husna ini, sebagai contoh, Al-‘Aziz, jika diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu, pengertiannya adalah... Al-‘Aziz juga.

Dan apabila diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris, maknanya adalah... Al-‘Aziz juga!

Begitu juga apabila diterjemahkan ke dalam bahasa Urdu, atau bahasa Perancis, ataupun bahasa Jawa sekalipun.

Al-‘Aziz... akan tetap bermakna... Al-‘Aziz!

Sebabnya... adalah:

1. Perkataan Al-‘Aziz adalah perkataan bahasa Arab, yakni bahasa yang Allah SWT telah pilih sebagai bahasa Al-Quranul Karim, dan juga sebagai bahasa Syurga. Bahasa Arab merupakan bahasa yang paling lengkap dan sempurna di muka bumi ini, yang mana, hanya bahasa ini sahaja yang mampu menyampaikan dan menampung apa yang ingin Allah maksudkan di dalam Al-Quran dan disampaikan kepada hamba-hambaNya. Dan oleh kerana tiada bahasa lain di dunia ini yang mampu menandingi the ‘depth and intensity’ of bahasa Arab ini, terjemahan Al-‘Aziz yang paling tepat, tetap jugalah... Al-‘Aziz...

2. Sebab yang kedua adalah kerana ilmu manusia yang sangat lemah jika dibandingkan dengan ilmu Allah. Kita sama sekali tidak akan dapat mengetahui secara total sejauh mana ‘Aziz nya Allah, dan juga nama-nama Allah yang lain. Sebagai contoh, kita mungkin menterjemahkan nama Ar-Rahman sebagai Yang Maha Pemurah, tetapi kita sama sekali tidak akan dapat mengetahui betapa pemurahnya Allah. Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang mengetahui betapa agung ZatNya, dan tidaklah kita, hamba-hambaNya yang lemah ini mengetahui melainkan hanya sedikit sahaja.

Wallahu a‘lam...

No comments: