Monday, May 28, 2007

Kuliah Tafsir Surah Al-Mu'minun 2

Oleh: Ustaz Kariman

Tempat: Darul Ta’lim, TTDI

Surah Al-Mukminun: 27


فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا فَإِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فِيهَا مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَلا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ (٢٧)

Lalu Kami wahyukan kepadanya: "Buatlah bahtera Dengan pengawasan serta kawalan kami, dan Dengan panduan wahyu Kami (tentang cara membuatnya); kemudian apabila datang hukum Kami untuk membinasakan mereka, dan air memancut-mancut dari muka bumi (yang menandakan kedatangan taufan), maka masukkanlah ke Dalam bahtera itu dua dari tiap-tiap jenis haiwan (jantan dan betina), dan bawalah ahlimu (dan pengikut-pengikutmu) kecuali orang Yang telah ditetapkan hukuman azab atasnya di antara mereka (disebabkan kekufurannya); dan janganlah Engkau merayu kepadaKu untuk menolong kaum Yang zalim itu, kerana Sesungguhnya mereka akan ditenggelamkan Dengan taufan sehingga mati lemas.

Menurut Ibn Abbas r.a, bilangan orang-orang yang berada di atas bahtera itu sebanyak 80 orang sahaja.

Yang mana, 8 daripadanya adalah terdiri dari keluarga Nabi Nuh, termasuk baginda sendiri, isteri baginda, 3 orang putera, dan 3 orang puteri baginda. Bermakna hanya 72 orang sahaja pengikut Nabi Nuh yang betul-betul beriman kepada Allah dan terselamat daripada bencana Allah itu.

Manakala seorang lagi putera Nabi Nuh yang bernama Qan’an, telah pun tenggelam bersama-sama umat Nabi Nuh yang lain lantaran kufur kepada Allah SWT.

Peristiwa yang sungguh penting itu telah pun dirakamkan oleh Allah dalam Al-Quran, Surah Hud ayat 42:


وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ (٤٢)

(Mereka semua naik) dan bahtera itupun bergerak laju membawa mereka dalam ombak yang seperti gunung-ganang, dan (sebelum itu) Nabi Nuh memanggil anaknya, yang sedang berada di tempat yang terpisah daripadanya: "Wahai anakku, naiklah bersama-sama kami, dan janganlah engkau tinggal dengan orang-orang yang kafir".

Dan seterusnya dalam ayat 45:


وَنَادَى نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ (٤٥)

“Dan Nabi Nuh merayu kepada Tuhannya Dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya anakku itu dari keluargaku sendiri, dan bahawa janjiMu itu adalah benar, dan Engkau adalah sebijak-bijak hakim yang menghukum dengan seadil-adilnya".

Dan seterusnya dalam ayat 46:


قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلا تَسْأَلْنِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ (٤٦)

“Allah berfirman: "Wahai Nuh! Sesungguhnya anakmu itu bukanlah dari keluargamu (kerana ia telah terputus hubungan denganmu disebabkan kekufurannya); Sesungguhnya bawaannya bukanlah amal yang soleh, maka janganlah engkau memohon kepadaKu sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. sebenarnya Aku melarangmu dari menjadi orang yang jahil".

Perhatikan dalam rentetan ayat di atas, dan kita dapat perhatikan bagaimana Nabi Nuh yang juga merupakan seorang bapa, tidak dapat menahan dirinya daripada merasa sedih dengan nasib anaknya yang diazab oleh Allah, hingga baginda memohon agar Allah menyelamatkan anaknya itu.

Namun, ternyata azab Allah itu sesuatu yang sangat pasti, dan Allah yang Maha Agung telah menegur rasulNya itu dengan keras supaya tidak tergolong dari kalangan orang-orang yang jahil!

Dalam ayat ini, ada beberapa pengajaran yang boleh diambil:

1. Hubungan kekeluargaan yang sebenar adalah hubungan yang diikat oleh aqidah yang satu terhadap Allah SWT.

2. Perhatikan ayat 46 di atas, Allah telah menggunakan ayat إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ untuk menggambarkan kekufuran Qan’an, anak Nabi Nuh itu.

Pemilihan ayat itu yang bermaksud ‘Sesungguhnya dia adalah amalan yang tidak soleh’ adalah tidak lain untuk menggambarkan kasih sayang Allah yang tiada bandingannya.

Bagaimana?

Allah adalah Tuhan yang Maha Adil dan Dia hanya membenci amalan-amalan kufur hamba-hambaNya, dan bukannya kerana dirinya sendiri.

Allah tidak mengatakan ‘Sesungguhnya dia (Qan’an) adalah orang jahat’, sebaliknya menyebut tentang amalannya yang tidak soleh itu, sebagai punca dia diputuskan hubungan daripada Nabi Nuh dan orang Mu’min yang lain.

Dan itu jugalah yang sebenarnya perlu dilakukan oleh kita sebagai hamba Allah. Janganlah kita menilai seseorang berdasarkan hubungan darah, bangsa, warna kulit dan perkara-perkara luaran. Kerana Allah tidak pernah memandang itu semua, melainkan amalannya semata-mata...

3. Dalam penghujung ayat 46 di atas, Allah telah menegur keras perbuatan Nabi Nuh itu menggunakan perkataan الْجَاهِلِينَ.

Apa yang terkandung di sebalik ayat di atas adalah, Allah dengan tegas memberitahu bahawa adalah bodoh untuk menyayangi apa yang dibenci Allah dan begitu juga adalah sangat bodoh untuk membenci apa yang disayangi oleh Allah.

Nabi Nuh telah ditegur dengan keras kerana kasih sayang baginda menyebabkan baginda memohon keselamatan bagi anaknya yang kufur itu.

Bagaimana pula dengan kita?

Sudah berapa banyak kita melakukan perkara-perkara yang dimurkai Allah dan meninggalkan perkara yang disukai olehNya?

Dan sudah berapa kali pula kita termasuk dalam golongan orang-orang yang digelar sebagai bodoh oleh Allah, lantaran kelalaian dan kedegilan kita?!!

Semoga kita bersama-sama tergolong dalam golongan orang-orang yang sentiasa dirahmati oleh Allah SWT.
Wallahu 'alam

To be continue...

No comments: