Wednesday, June 6, 2007

Kuliah Tafsir Surah Al-Mu'minun 3

Oleh: Ustaz Kariman

Tempat: Darul Ta’lim, TTDI

Surah Al-Mukminun: Ayat 28

فَإِذَا اسْتَوَيْتَ أَنْتَ وَمَنْ مَعَكَ عَلَى الْفُلْكِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (٢٨)

"Kemudian apabila engkau dan orang-orang yang bersamamu telah berada di atas bahtera itu maka hendaklah engkau (bersyukur kepada Allah dengan) berkata: ` Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menyelamatkan kami daripada orang-orang yang zalim”

Sambungan daripada ayat yang lepas, Allah telah memerintahkan Nabi Nuh dan pengikutnya yang bersama-sama baginda di atas bahtera itu supaya bersyukur kepadaNya kerana telah menyelamatkan mereka daripada kaum Nabi Nuh yang kufur dan zalim itu.

Dalam ayat ini, sila perhatikan Allah telah menggunakan perkataan فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ dalam perintahNya agar Nabi Nuh dan pengikut setianya menyatakan kesyukuran mereka kepada Allah.

Dalam ilmu qawa’id bahasa arab, perkataan قُل yang bermaksud ‘katakanlah’, adalah bagi mufrad @ singular. Yakni perintah Allah itu hanya dituju kepada Nabi Nuh seorang, dan bukan untuk ramai seperti yang disebut oleh Allah pada awal ayat di atas.

Mengapa Allah menyebut sedemikian?

Ulama’ Tafsir mengatakan bahawa penggunaan perkataan itu bertujuan antara lainnya adalah:

1. Allah mahu menunjukkan kedudukan Nabi Nuh yang lebih tinggi dan mulia berbanding pengikut-pengikutnya yang lain.

2. Sebagai cara memberitahu bahawa apa yang diperintahkan oleh Allah kepada Nabi-nabiNya, juga bermaksud perintah yang sama kepada kaum nabi tersebut. Dan kaum itu haruslah akur dengan perintah yang diberikan.

Imam Qatadah, seorang Mufassir dari golongan Tabi’in memberitahu:

1. Apabila seseorang berperjalanan menggunakan kapal laut, doa yang boleh dibaca adalah dari Surah Hud, ayat 41:

وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ (٤١)

“ Dan (ketika itu) berkatalah Nabi Nuh (kepada pengikut-pengikutnya yang beriman): "Naiklah kamu ke bahtera itu sambil berkata: ' Dengan nama Allah bergerak lajunya dan berhentinya '. Sesungguhnya Tuhanku adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

2. Manakala bagi perjalanan darat, doa daripada ayat Surah Zukhruf, ayat 13 & 14:

لِتَسْتَوُوا عَلَى ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ (١٣)وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ (١٤)

“ Supaya kamu duduk tetap di atasnya; kemudian kamu mengingati nikmat Tuhan kamu apabila kamu duduk tetap di atasnya, serta kamu (bersyukur dengan) mengucapkan:" Maha suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya -

"Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali!"

3. Dan apabila sudah sampai/mendarat, doanya daripada Surah Al-Mukminun ayat 29:

وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ (٢٩)

"Dan berdoalah dengan berkata: `Wahai Tuhanku, turunkanlah daku di tempat turun yang berkat, dan Engkau adalah sebaik-baik pemberi tempat ' "

Kembali kepada ayat 28 ini, perintah yang Allah turunkan supaya bersyukur itu adalah disebabkan oleh jaminan keselamatan yang diberikan Allah kepada Nabi Nuh dan pengikutnya daripada orang-orang yang zalim!

Persoalannya adalah, mengapa Allah tidak menyebut jaminan keselamatan itu, adalah daripada keselamatan daripada bencana banjir besar yang sungguh dahsyat itu, atau pun daripada perkara-perkara lain?

Sedangkan sudah amat pasti kaum Nabi Nuh yang zalim dan kufur kepada Allah itu akan musnah dalam azab yang diturunkan oleh Allah itu, dan sudah pasti tidak lagi dapat mengancam Nabi Nuh dan para pengikutnya yang soleh itu?

Jawapannya adalah kerana perkara yang terpenting bagi seseorang Mukmin itu di sisi Allah adalah aqidahnya, dan bukan nyawanya!

Maksud ayat tersebut bolehlah dikatakan seperti berikut:

Apalah gunanya, orang-orang yang beriman itu terselamat daripada bencana alam yang boleh meragut nyawa, jika mereka tidak terselamat daripada orang-orang yang zalim, yang akan sentiasa berusaha merosakkan aqidah mereka?

Lebih baik bagi orang Mukmin itu mati, daripada dia hidup dalam keadaan syirik atau rosak aqidahnya!

Mari kita lihat Surah Tahrim, ayat 11, yang mengisahkan tentang Asiah, isteri Firaun yang telah memohon agar diselamatkan aqidahnya oleh Allah SWT

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا لِلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (١١)

“Dan Allah mengemukakan satu misal perbandingan kepada orang-orang mukmin iaitu: perihal isteri Firaun, ketika ia berkata: "Wahai Tuhanku! binalah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam syurga, dan selamatkanlah daku dari Firaun dan perbuatannya (yang kufur dan buas), serta selamatkanlah daku dari kaum yang zalim"

Wallahu ’alam

To be continued...

No comments: